دانشگاه نسل سوم دانشگاهي مبتني بر کارآفريني و توليد ثروت
مدير توسعه زير ساخت هاي فناوري دانشگاه: دانشگاه نسل سوم دانشگاهي مبتني بر کارآفريني و توليد ثروت است
316259.mp3
دانشگاه نسل سوم دانشگاهي مبتني بر کارآفريني و توليد ثروت
مدير توسعه زير ساخت هاي فناوري دانشگاه: دانشگاه نسل سوم دانشگاهي مبتني بر کارآفريني و توليد ثروت است.
دکتر وحيد راشدي بيان نمود: دانشگاه هاي نسل اول يا دانشگاه آموزش محور و مبتني بر فعاليت هاي تعليمي بوده که نمونه هاي آن در کشور ما بسيار است و اغلب دانشگاه هاي ما در اين نسل باقي مانده اند. دانشگاه هاي نسل دوم با ظهور تحقيقات پايه شکل گرفتند و عموما پژوهشي و مبتني بر فعاليت هاي تحقيقاتي هستند و برخي دانشگاه ها در ايران به اين سمت حرکت کرده اند. اما دانشگاه هاي نسل سوم با ظهور تحقيقات کاربردي و نياز محور شکل گرفتند و عموما کارآفرين و مبتني بر کارآفريني، توليد ثروت و حل مسائل جامعه با رويکرد علمي و نظام يافته در تعامل با محيط پيراموني هستند.
وي اهداف و ويژگي هاي دانشگاه نسل سوم را اين گونه برشمردند:
- توليد دانش براي استفاده در بخش هاي اقتصادي
- ارتباط نزديک و بالاي دانشگاه با صنعت و جامعه
- ايجاد مراکز رشد و پارک هاي فناوري
- حمايت آموزشي، مالي و بازار يابي از کارآفرينان
- توسعه شرکت هاي دانش بنيان مبتني بر پژوهش هاي دانشگاهي
- استقبال از ايده هاي جديد و خلاق
- توسعه روحيه کارآفريني در بين کليه اعضاء دانشگاه (دانشجويان، کارکنان و اعضاي هيات علمي)
مدير توسعه زيرساخت هاي فناوري دانشگاه بيان کرد: کارآفريني عنصر کانوني دانشگاه نسل سوم ميباشد. در واقع کارآفريني موضوعي است که از اواخر قرن بيستم مورد توجه محافل آموزشي کشورهاي جهان قرار گرفته است و بسياري از زمينهها و علائق تحقيقاتي را به خود اختصاص داده است. مفهوم دانشگاه کارآفرين نخستين بار توسط کلارک در سال ???? مطرح شده و آوازه جهاني پيدا کرد و بعدها مشاهده شد که از واژگاني نظير سرمايه داري آکادميک در اين حوزه استفاده گرديد. ويژگي هاي دانشگاه کارآفرين در تحقيقات کلارک به شرح ذيل عنوان شده است: ?) راهبري قوي، ?) توسعه پيرامون و ?) پايه مالي.
وي اظهار کرد: توسعه کارآفريني و فناوري به عنوان يکي از راهبردهاي اصلي و حياتي براي دستيابي به اقتصاد دانش محور و دانش بنيان در کشور، واقعيتي انکارناپذير است که بايد از تمامي جوانب مورد بررسي قرار گيرد و مزايا و منافع راهکارهاي مختلف آن بررسي شوند.
دکتر راشدي افزود: اقتصاد دانش بنيان نيز به عنوان آخرين مرحله توسعه در بازسازي اقتصاد جهاني شناخته ميشود. تاکنون، جهان توسعه يافته از اقتصاد کشاورزي (عصر پيش از توليد صنعتي، عمدتاً بخش کشاورزي) به اقتصاد صنعتي (با عصر صنعتي، عمدتاً بخش توليد) به اقتصاد پساصنعتي/توليد انبوه (اواسط دهه ????، عمدتاً بخش خدمات) به اقتصاد دانش بنيان (اواخر دهه ????–????، عمدتاً بخش فناوري / سرمايه انساني) رسيده است. آمار بازگشت سرمايه بانک جهاني نيز نشان ميدهد نرخ بازگشت سرمايه در بخش کشاورزي ?? درصد، صنعت ?? درصد و خدمات ??? درصد است که اغلب کسب و کار دانش بنيان در حوزه خدمات هستند.
دکتر وحيد راشدي بيان نمود: دانشگاه هاي نسل اول يا دانشگاه آموزش محور و مبتني بر فعاليت هاي تعليمي بوده که نمونه هاي آن در کشور ما بسيار است و اغلب دانشگاه هاي ما در اين نسل باقي مانده اند. دانشگاه هاي نسل دوم با ظهور تحقيقات پايه شکل گرفتند و عموما پژوهشي و مبتني بر فعاليت هاي تحقيقاتي هستند و برخي دانشگاه ها در ايران به اين سمت حرکت کرده اند. اما دانشگاه هاي نسل سوم با ظهور تحقيقات کاربردي و نياز محور شکل گرفتند و عموما کارآفرين و مبتني بر کارآفريني، توليد ثروت و حل مسائل جامعه با رويکرد علمي و نظام يافته در تعامل با محيط پيراموني هستند.
وي اهداف و ويژگي هاي دانشگاه نسل سوم را اين گونه برشمردند:
- توليد دانش براي استفاده در بخش هاي اقتصادي
- ارتباط نزديک و بالاي دانشگاه با صنعت و جامعه
- ايجاد مراکز رشد و پارک هاي فناوري
- حمايت آموزشي، مالي و بازار يابي از کارآفرينان
- توسعه شرکت هاي دانش بنيان مبتني بر پژوهش هاي دانشگاهي
- استقبال از ايده هاي جديد و خلاق
- توسعه روحيه کارآفريني در بين کليه اعضاء دانشگاه (دانشجويان، کارکنان و اعضاي هيات علمي)
مدير توسعه زيرساخت هاي فناوري دانشگاه بيان کرد: کارآفريني عنصر کانوني دانشگاه نسل سوم ميباشد. در واقع کارآفريني موضوعي است که از اواخر قرن بيستم مورد توجه محافل آموزشي کشورهاي جهان قرار گرفته است و بسياري از زمينهها و علائق تحقيقاتي را به خود اختصاص داده است. مفهوم دانشگاه کارآفرين نخستين بار توسط کلارک در سال ???? مطرح شده و آوازه جهاني پيدا کرد و بعدها مشاهده شد که از واژگاني نظير سرمايه داري آکادميک در اين حوزه استفاده گرديد. ويژگي هاي دانشگاه کارآفرين در تحقيقات کلارک به شرح ذيل عنوان شده است: ?) راهبري قوي، ?) توسعه پيرامون و ?) پايه مالي.
وي اظهار کرد: توسعه کارآفريني و فناوري به عنوان يکي از راهبردهاي اصلي و حياتي براي دستيابي به اقتصاد دانش محور و دانش بنيان در کشور، واقعيتي انکارناپذير است که بايد از تمامي جوانب مورد بررسي قرار گيرد و مزايا و منافع راهکارهاي مختلف آن بررسي شوند.
دکتر راشدي افزود: اقتصاد دانش بنيان نيز به عنوان آخرين مرحله توسعه در بازسازي اقتصاد جهاني شناخته ميشود. تاکنون، جهان توسعه يافته از اقتصاد کشاورزي (عصر پيش از توليد صنعتي، عمدتاً بخش کشاورزي) به اقتصاد صنعتي (با عصر صنعتي، عمدتاً بخش توليد) به اقتصاد پساصنعتي/توليد انبوه (اواسط دهه ????، عمدتاً بخش خدمات) به اقتصاد دانش بنيان (اواخر دهه ????–????، عمدتاً بخش فناوري / سرمايه انساني) رسيده است. آمار بازگشت سرمايه بانک جهاني نيز نشان ميدهد نرخ بازگشت سرمايه در بخش کشاورزي ?? درصد، صنعت ?? درصد و خدمات ??? درصد است که اغلب کسب و کار دانش بنيان در حوزه خدمات هستند.
: