برگزاري چالش توسعه فناوري، محصولات و خدمات شناختي سالمندان
چالش "توسعه فناوري، محصولات و خدمات شناختي سالمندان" توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه، شتابدهنده شناختي و با همکاري ستاد علوم و فناوري هاي شناختي برگزار مي شود.
316227.mp3
برگزاري چالش توسعه فناوري، محصولات و خدمات شناختي سالمندان
چالش "توسعه فناوري، محصولات و خدمات شناختي سالمندان" توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه، شتابدهنده شناختي و با همکاري ستاد علوم و فناوري هاي شناختي برگزار مي شود.
شناخت، فرآيند ساماندهي و بازنمايي اطلاعات است که شامل دستيابي به اطلاعات (ادراک)، انتخاب (توجه)، بازنمايي (درک)، حفظ اطلاعات (حافظه) و استفاده از آن براي هدايت رفتار (گفتار و بروندادهاي حرکتي) است. مداخلات براي بهبود عملکرد شناختي ميتواند بوسيلهي هر يک از اين تواناييهاي اصلي انجام شود. اهميت توانمندسازي شناختي در حدي است که در سال هاي گذشته کشورهاي مختلف اقدام به سرمايه گذاري در زمينهي ارتقاء قابليتهاي شناختي و افزايش سرمايهي شناختي کرده اند.
در سال ???? سازمان بهداشت جهاني دستورالعملي را در مورد کاهش افت عملکرد شناختي و دمانس ارائه کرد. در اين دستورالعمل توصيه هايي مبتني بر شواهد در مورد سبک زندگي و مداخلات براي پيشگيري و به تعويق انداختن دمانس و افت عملکرد شناختي ارائه شده است. مداخلات شناختي يکي از مداخلاتي مي باشد که در اين دستورالعمل توصيه شده است. مطالعات نشان داده اند که افزايش فعاليت شناختي مي تواند از سرعت افت عملکرد شناختي بکاهد.
دانشگاه علوم پزشکي ايران توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه و شتابدهده شناختي با همکاري ستاد توسعهي علوم و فناوري هاي شناختي در راستاي مأموريت خود به دنبال افزايش سرمايهي شناختي جامعه، پيشگيري و کاهش عملکرد شناختي در بزرگسالان با استفاده از مداخلات و خدمات شناختي مي باشد. در اين راستا شوراي راهبردي علوم اعصاب و شناختي دانشگاه علوم پزشکي ايران با توجه به پروژه هاي بين المللي تعريف شده در اين حوزه اقدام به انتخاب مهمترين و موثرترين کارکردهاي شناختي که شامل حافظه، توجه، استدلال و حل مسئله، سرعت پردازش اطلاعات، و حافظهي کاري در ردهي سني بزرگسالان کرده است. در واقع اين چالش به دنبال توسعه و ساخت برنامه هاي ارتقاء و توانبخشي شناختي با تأکيد بر کارکردهاي شناختي فوق مي باشد.
شناخت، فرآيند ساماندهي و بازنمايي اطلاعات است که شامل دستيابي به اطلاعات (ادراک)، انتخاب (توجه)، بازنمايي (درک)، حفظ اطلاعات (حافظه) و استفاده از آن براي هدايت رفتار (گفتار و بروندادهاي حرکتي) است. مداخلات براي بهبود عملکرد شناختي ميتواند بوسيلهي هر يک از اين تواناييهاي اصلي انجام شود. اهميت توانمندسازي شناختي در حدي است که در سال هاي گذشته کشورهاي مختلف اقدام به سرمايه گذاري در زمينهي ارتقاء قابليتهاي شناختي و افزايش سرمايهي شناختي کرده اند.
در سال ???? سازمان بهداشت جهاني دستورالعملي را در مورد کاهش افت عملکرد شناختي و دمانس ارائه کرد. در اين دستورالعمل توصيه هايي مبتني بر شواهد در مورد سبک زندگي و مداخلات براي پيشگيري و به تعويق انداختن دمانس و افت عملکرد شناختي ارائه شده است. مداخلات شناختي يکي از مداخلاتي مي باشد که در اين دستورالعمل توصيه شده است. مطالعات نشان داده اند که افزايش فعاليت شناختي مي تواند از سرعت افت عملکرد شناختي بکاهد.
دانشگاه علوم پزشکي ايران توسط مرکز رشد مغز و شناخت دانشگاه و شتابدهده شناختي با همکاري ستاد توسعهي علوم و فناوري هاي شناختي در راستاي مأموريت خود به دنبال افزايش سرمايهي شناختي جامعه، پيشگيري و کاهش عملکرد شناختي در بزرگسالان با استفاده از مداخلات و خدمات شناختي مي باشد. در اين راستا شوراي راهبردي علوم اعصاب و شناختي دانشگاه علوم پزشکي ايران با توجه به پروژه هاي بين المللي تعريف شده در اين حوزه اقدام به انتخاب مهمترين و موثرترين کارکردهاي شناختي که شامل حافظه، توجه، استدلال و حل مسئله، سرعت پردازش اطلاعات، و حافظهي کاري در ردهي سني بزرگسالان کرده است. در واقع اين چالش به دنبال توسعه و ساخت برنامه هاي ارتقاء و توانبخشي شناختي با تأکيد بر کارکردهاي شناختي فوق مي باشد.
: