دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences
  • اطلاع رسانی

ترمیم بافت نیکان
دانش بنیان صمصام شید
بازسازان بافت سخت کارین
پندار آوران راه سلامت (پارس)
فناوران طب نوین دایان
ایده باران طب پویا
شعاع تدبیــر دید نوین
نانو فناوری کیان گستر

هسته فناور معاونت غذا و دارو
کنترل آلودگی هوا
توسن تجارت آسیا
فناوری زادان زیست سلامت
آواژن پویش
فناوری سلامت پایا ژن
پیام نصر آریا
فناوریار پژوهش

زیست آزمای پزشکی
ویرا طب جراح
آزما فن پروران
سلامت همراه ایرانیان (سها)
تریتا پایش سلامت
رادمان تجهیز درمان پارس
آواژن پویش
پاد نهاد طبیعت

طب پژوهان رازی
بینا طب پویا
گستره فناوری های نوین آساره

مراحل ثبت علامت تجاری (ثبت برند)

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۹/۴/۱ | 

فرآیند ثبت برند کاملا به‌‌صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مرکز مالکیت معنوی انجام می‌شود. تمامی مراحل ارائه‌ی اظهارنامه، اعتراض، انجام اصلاحات و ارسال مدارک نیز در همین سامانه صورت می‌گیرد.

نکته‌ی حائر اهمیت این است که هرکس زودتر علامت تجاری مورد نظر را در سامانه ثبت کند، در اولویت بررسی قرار گرفته و در صورت تایید مدارک، او مالک آن برند خواهد بود. البته کسانی که ادعای قبت زودتر برند را داشته باشند می‌توانند با مراجعه به مراجع قانونی نسبت به شکایت و درخواست بررسی، اقدام کنند.


مراحل ثبت نام متقاضی
 

مرحله اول : ثبت نام

اولین مرحله برای ثبت برند، ثبت‌نام متقاضی در سامانه‌ی مرکز مالکیت معنوی به آدرس بالا است. پس از مراجعه به این آدرس ابتدا باید از میان لینک‌های سمت راست، ثبت نام را انتخاب کرده و مراحل را طبق راهنما اجرا کرد. فراموش نکنید تمامی افرادی که می‌خواهند نامشان در اظهارنامه‌ی ثبت برند موجود باشد، باید در این سامانه ثبت نام کرده باشند. افرادی اعم از مالک، نماینده قانونی، تحویل گیرنده ابلاغ، مخترع، طراح و موارد مشابه باید به‌صورت جداگانه در سامانه‌ی مالکیت معنوی ثبت نام کنند. به‌عنوان مثال برای ثبت برند به‌نام شخصیت حقوقی، هم خود شخصیت حقوقی و هم شخصی حقیقی مانند مدیرعامل دارای حق امضا، باید در این سامانه ثبت‌نام کرده باشند.
 


در مرحله‌ی اول ثبت نام،‌ باید نوع شخصیت مورد‌نظر را مشخص کنید. بسته به نوع ثبت نام، شخصیت حقیقی ایرانی یا غیر ایرانی و شخصیت حقوقی ایرانی یا غیر ایرانی را می‌توانید انتخاب کنید. پس از این مرحله، اطلاعات مورد نیاز بسته به انتخاب نوع شخصیت باید در فرم زیر وارد شوند. برای آدرس، به محض وارد کردن کد پستی، جزئیات به‌صورت خودکار وارد سیستم می‌شود.
 

مرحله دوم : بارگزاری مدارک
به یاد داشته باشید که این مرحله از ثبت نام، تنها برای احراز اطلاعات هویتی است و نیازی به بارگزاری مدارک برند و علامت تجاری در این مرحله نیست. مرحله‌ی آخر نیز مربوط به وارد کردن شماره تلفن همراه و ایمیل است که برای ارتباطات بعدی سامانه با متقاضی، دریافت می‌شود. پس از آن، پیش‌نویسی از اطلاعات ثبت شده به کاربر نشان داده می‌شود که باید آن را تایید کرده و اقرارنامه را چاپ کند. پس از آن، متقاضی باید با همراه داشتن این مدرک چاپی و همچنین مدارک احراز هویت، به‌صورت حضوری به ساختمان مجاور مرکز مالکیت معنوی قسمت پاسخگویی مراجعه کند.

 


پس از گذراندن مراحل تایید هویت متقاضی و همچنین تایید حساب کاربری، می‌توانید برای ارائه‌ی اظهارنامه‌ی ثبت علامت تجاری، از طریق همان وبسایت قبلی و با ورود به حساب کاربری،‌ اقدام کنید.
پس از ورود به پرتال و تایید تعهدنامه‌ی آن، باید نوع عملیات خود را انتخاب کنید. عملیات در نظر گرفته شده در سامانه ۴ نوع است که اظهارنامه جدید، اعتراض، اضافه کردن کالا به اظهارنامه و تغییر علامت را شامل می‌شود. ما در این آموزش، حالت ثبت اظهارنامه جدید را بررسی می‌کنیم.


مراحل ثبت اظهارنامه

مرحله اول : وارد کردن اطلاعات اظهارنامه

اولین مرحله از وارد کردن اطلاعات اظهارنامه، ثبت مالک است. در این مرحله می‌توان مالک برند یا علامت تجاری را به‌صورت یک شخصیت حقوقی (شرکت، سازمان، بنگاه تولیدی و ...) یا شخصیت حقیقی یا ترکیبی از این موارد وارد کرد. لازم به ذکر است در همین مرحله می‌توانید چند نفر را به‌عنوان مالک نام تجاری مشخص کنید و برای هرکدام سهم مالکیت در نظر بگیرید. نکته‌ی مهم دیگر این که در هر مرحله از وارد کردن اطلاعات، می‌توان از دکمه‌ی ثبت موقت استفاده کرده و شماره‌ی رهگیری دریافت کرد. البته این شماره به منزله‌ی تایید اظهارنامه نیست.
 






 

مرحله دوم : ثبت نماینده قانونی
در مرحله‌ی بعدی اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید یک نماینده‌ی قانونی برای شرکت معرفی کنید. اگر مالک یا مالکین، اشخاص حقیقی باشند، نیاز به معرفی نماینده‌ی قانونی نیست. البته آنها در صورت تمایل می‌توانند یک وکیل را به‌عنوان نماینده معرفی کنند. حتی دفاتر حقوقی را نیز می‌توان به‌عنوان نماینده‌ی قانونی در این مرحله معرفی کرد. به‌هرحال در صورت وارد کردن هریک از گزینه‌ها، باید اطلاعات هویتی نماینده را به‌صورت کامل در سامانه وارد کنید.

مرحله سوم : دریافت‌کننده‌ی ابلاغ
مرحله‌ی بعدی، مشخص کردن فرد دریافت‌کننده‌ی ابلاغ است. این شخص فقط باید از میان اشخاص حقیقی وارد شده در مراحل قبلی، انتخاب شود. شخصیت حقیقی دریافت‌کننده‌ی ابلاغ، می‌تواند مالک یا نماینده‌ی قانونی او باشد. این فرد به‌عنوان مخاطب تمامی مکاتبات بعدی سازمان ثبت اسناد در زمینه‌ی ثبت این برند در نظر گرفته خواهد شد.


مرحله چهارم : کالاها و خدمات
مرحله‌ی بعدی، گام مهم ثبت علامت تجاری است. در این مرحله، باید کالاها و خدمات خود را به سامانه معرفی کنید. فراموش نکنید که در این مرحله، تنها کالاهایی را در سامانه اضافه کنید که مجوز آنها را داشته باشید. منظور از مجوز در اینجا، داشتن پروانه‌ی بهره‌برداری یا ساخت، قرارداد سفارش کالا، پروانه‌ی کسب، گواهی اتحادیه‌ی مربوطه، پروازنه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد یا هر مجوزی است که از مراجع ذیربط صنعت فعالیت، دریافت کرده باشید.


نکته‌ی قابل توجه در این بخش آن است که کالای مورد نظر خود را باید از بخش محصولات سایت انتخاب کنید. در صورتی که کالای شما در دسته‌بندی موجود نباشد، می‌توانید در ساعات اداری با واحد پیشتیبانی سامانه تماس بگیرید. به‌علاوه،‌برای ثبت علامتی که از حروف انگلیسی در آن استفاده شده است، باید کارت بازرگانی را به‌عنوان مجوز خود ارائه کنید.

مرحله پنجم : توصیف علامت تجاری
در مرحله‌ی بعدی، نوبت به توصیف علامت تجاری است. در این مرحله باید علامت خود را از نظر عنوان، ترجمه، شکل ظاهری و همچنین آوانویسی توصیف کنید. بر اساس این که طرح برند شما به‌چه صورتی باشد، باید یکی از گزینه‌های موجود در فرم را انتخاب کرده و نسبت به پر کردن موارد درخواستی اقدام کنید.


سامانه‌ی ثبت برند در این بخش، ریزترین جزئیات طرح را نیز از متقاضی درخواست می‌کند. شما باید مواردی جزئی همچون نحوه‌ی تلفظ نام، حروف موجود در تصاویر، سه‌بعدی بودن یا دوبعدی بودن، رنگ‌ها، توصیف طرح و معنی کلمه‌های درخواستی را در این بخش وارد کنید. لازم به ذکر است تصویر برند نیز باید در این مرحله و به‌صورت تصویری با ابعاد ۶*۶ سانتی‌متر در بخش پیوست‌ها بارگزاری شود. 

مرحله ششم : اظهار حق تقدم
مرحله‌ی بعدی، اظهار تقدم است. در توضیح این مرحله باید بدانید که اگر قبلا برند خود را در کشور دیگری ثبت کرده باشید، می‌توانید زمان ثبت آن در ایران را تا ۶ ماه به عقب برگردانید. در این صورت حتی اگر فردی، ۵ ماه و ۲۹ روز پیش، درخواست ثبت این برند را داده باشد، در صورت تایید مدارک تقدم شما، برند به نام شما ثبت خواهد شد.

 


پس از این مرحله، اطلاعات اولیه‌ی برند در سامانه ثبت می‌شود و می‌توانید نسبت به بارگزاری ضمیمه‌های مورد نیاز برای بررسی، اقدام کنید. سامانه به‌صورت اتوماتیک، نوع و عنوان مدرک درخواستی را به شما اعلام می‌کند و تنها کافی است با پیروی از الزامات آن، نسبت به تهیه و بارگزاری آنها اقدام کنید.

مرحله هفتم : بازبینی ضمائم
مرحله‌ی بعدی، بازبینی ضمائم است که به متقاضی، امکان مشاهده و بررسی صحت فایل‌های بارگزاری شده را می‌دهد. پس از مشاهده و تایید این مرحله، می‌توانید اظهارنامه را تایید کنید. مرحله‌ی آخر، پرداخت هزینه‌ی ثبت اظهارنامه است که در حال حاضر برای شخصیت‌های حقیقی، ۲۰ هزار ریال و برای شخصیت‌های حقوقی، ۴۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است. امکان پرداخت هزینه به‌صورت آنلاین یا با مراجعه به بانک فراهم شده است.

پس از طی تمامی این موارد، اظهارنامه برای بررسی به کارشناس ارجاع داده شده پیگیری مراحل آن از طریق همان سامانه امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است، قبول یا رد شدن اظهارنامه نیز از طریق ایمیل و پیامک به فرد دریافت‌کننده‌ی ابلاغ، ارسال می‌شود.

در صورتی که اشکالی در ضمیمه‌های ارسال شده یا مجتوای اظهارنامه باشد، کارشناس سامانه یک اخطار رفع نقص را برای متقاضی ارسال می‌کند و او ۳۰ روز فرصت دارد تا نسبت به رفع نواقص اقدام کرده و بار دیگر از بخش ارائه‌ی اظهارنامه و زیرمجموعه‌ی درخواست پاسخ به اخطار نسبت به ارسال مدارک صحیح اقدام کند.

حالت دیگر رد درخواست متقاضی، مغایر بودن آن با قوانین، یا وجود علامت مشابه در سامانه است. در این حالت، پیام رد مشروط یا رد مطلق برای متقاضی ارسال می‌شود. در نهایت در صورتی که تمامی موارد مورد تایید کارشناس باشد، پیام صدور آگهی نوبت اول (تقاضای ثبت) برای متقاضی ارسال می‌شود. در این مرحله، متقاضی باید تمامی مدارک رابه‌صورت کپی برابر اصل به سازمان ارائه دهد تا گواهی اولیه‌ی چاپ در روزنامه‌‌ی رسمی برای او صادر شود.

مرحله هشتم : چاپ آگهی
مراحل نهایی ثبت، شامل چاپ آگهی و مهلت ۳۰ روزه برای عموم مردم است. چنانچه در این مدت، اعتراضی به علامت تجاری وارد شود، پرونده به کمیسیون اعتراض ارجاع داده شده و مراحل به‌صورت حضوری پیگیری می‌شوند. در صورتی که اعتراضی به برند ثبت شده گزارش نشود، مراحل بعدی شامل صدور ابلاغیه پذیرش، پرداخت هزینه‌های نهایی، صدور آگهی نوبت دم، چاپ آگهی دوم در روزنامه‌ی رسمی و صدور گواهینامه ثبت علامت است.

 


دفعات مشاهده: 23 بار   |   دفعات چاپ: 0 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر